Každý řidič by měl vědět, že záchranka, sanitka, hasiči a policie mají v silničním provozu při pohotovostním výjezdu právo přednosti v jízdě. Málokterý řidič už ale ví, jak se chovat v situaci, kdy stojí v koloně a slyší pomalu se blížící sirény s modrým majákem. Na českých silnicích se totiž v podobných situacích tvoří, místo tzv. záchranářské uličky, chaos. Jak se tedy chovat v koloně, když se blíží sanitka, hasiči, policie či jiné vozidlo s právem přednosti v jízdě?
Od října 2018 vešla v platnost zásadní novela zákona, která mění dosavadní pravidla při uhýbá a vytváření záchranářské uličky pro vozidla s právem přednosti v jízdě.
Před úpravou zákona platilo, že na tří a více proudé silnici se při průjezdu vozidla s právem přednosti v jízdě řidiči v levém a středním pruhu řadili společně doleva a řidiči v pravém jízdním pruhu doprava ke krajnici tak, aby uprostřed vytvořili záchranářskou uličku. To už ale neplatí.
Po úpravě zákona platí, že:
na dvouproudé silnici se řidiči v levém pruhu řadí vlevo a řidiči v pravém pruhu vpravo tak, aby uprostřed vznikla záchranářská ulička
na tříproudé silnici se řidiči v levém jízdním pruhu řadí vlevo, řidiči ve středovém a pravém pruhu vpravo ke krajnici
na čtyřproudé silnici se řidiči v prvním pruhu zleva řadí doleva a řidiči v druhém levém, prvním a druhém pravém pruhu doprava tak, aby záchranářská ulička vznikla mezi prvním a druhým levým pruhem.
„Doleva uhýbají jen řidiči v levém jízdním pruhu, ostatní musí záchranářům, hasičům a policii uhnout doprava ke svodidlům.
Foto: MDČR
Takzvanou záchranářskou uličky mohou využívat pouze vozidla s právem přednosti v jízdě, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla určená k odstranění následků dopravní nehody nebo překážek provozu, které se vyskytují na pozemních komunikacích. Pokud porušíte tato pravidla a neoprávněně využijete uličku můžete být potrestáni pokutou až do výše 2 500 korun.
Novela zákona navíc umožňuje vozům policie a integrovaného záchranného systému používat nejen modré, ale i modročervené majáky. To zejména kvůli lepší viditelnosti.
Hlavním důvodem, proč došlo ke změně v pravidlech silničního provozu při vytváření záchranářské uličky na vozovkách o třech a více jízdních pruzích je sjednocení pravidel s ostatními evropskými státy.
Potřebujete bližší informace o školení zaměstnanců nebo máte zájem o naše další služby z oblasti BOZP a PO? Zpracujeme vám nezávislou cenovou nabídku případně a zodpovíme jakékoli vaše dotazy. Odpovíme okamžitě nebo během málo několika minut, nejpozději však do 24 hodin od doručení zprávy.
chci znát cenu za školení
obecný dotaz
BOZP-SYSTEM byl úspěšně prověřen soudními znalci ze Znaleckého ústavu bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., jako vhodný nástroj pro školení zaměstnanců prostřednictvím e-learningu, který splňuje veškeré legislativní požadavky z hlediska BOZP a PO (znalecký posudek č. 004-02/2016).