Práce ve skladu patří bezesporu společně se stavebními dělníky, řemeslníky a řidiči nákladních automobilů mezi nejvíce rizikové profese u nás. Proto je třeba maximálně dbát na bezpečnost práce ve skladu, dodržovat bezpečnostní požadavky, provádět pravidelné kontroly, ale také školit své zaměstnance právě na rizika spojená s prací ve skladu. V této publikaci se podíváme na základní informace a fakta, bez kterých by zaměstnanec do skladu neměl vstupovat.
Pravidelné školení bezpečnosti práce ve skladu výrazně snižuje riziko vzniku úrazu nejen zaměstnanců, ale i ostatních osob (například zákazníků), které se mohou pohybovat v prostorách skladu. Školením můžete předejít zejména případným haváriím, které mohou být způsobeny právě neznalostí BOZP, nedostatečným seznámením zaměstnanců s jejich povinnostmi apod. To může mít za následek velké komplikace například s pojišťovnami při plnění náhrad za pracovní úraz nebo vznik škody, ale také vysoké sankce pro organizaci, která nedostatečně proškolila své zaměstnance.
Bezpečnostní požadavky na práci ve skladech stanovuje hned několik předpisů, nařízení a norem.
Nařízení vlády o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí.
Zejména v:
Zásady pro tvorbu, bezpečnou manipulaci a skladování.
Velmi zásadní pro BOZP ve skladu je dobře viditelné označení podlah, které definuje jejich maximální přípustnou nosnost. Důvodem je především fakt, že pokud dojde k překročení nosnosti podlahy, může zároveň dojít ke ztrátě stability palet či regálů, nebo dokonce k vytvoření kolejí či prohlubní v podlaze. V takovém případě dojde k vytvoření nerovnosti, což může mít fatální následky.
V případě, že se ve skladu skladují materiály sypkého charakteru, je potřeba, aby byla v prostorách trvale označena také maximální skladovací výška nad podlahou.
Když ve skladu dochází k ručnímu ukládání materiálů do regálů nad 1,8 m, musí se neprodleně provádět za použití bezpečných pomůcek, tedy za pomocí schůdků, žebříků, pojízdných schůdků nebo jiné manipulační techniky. V knihovnách, archivech a podobných skladových prostorách, je velmi časté, že se při manipulaci používá židle, stolička nebo různé bednění, což je zásadní chybou, která často vede k pádu dotyčné osoby a následnému zranění. To je pro BOZP ve skladu nepřípustné.
Pokud si zakoupíte skladový regál, měl by k němu být přiložen také návod. V tomto návodu by mělo být uvedeno, jaké jsou maximální rozměry regálu, jakým manipulačním prostředkem a jakým způsobem můžete do něj bezpečně naskladňovat. Vždy je potřeba plně dodržovat požadavky návodu či manuálu. V návodu by mělo být také uvedeno, jakým způsobem byl měl být regál ukotven ke stěně či podlaze pro lepší stabilitu.
I to se může stát, i když v případě zakoupeného regálu by se to stát nemělo. Pokud ano, doporučujeme regály reklamovat nebo vrátit prodejci.
Nejčastěji se setkáváme s regály bez návodu nebo průvodní dokumentace v případech, když si je vyrobíme sami vlastní cestou. V tomto případě je však třeba dodržovat patřičná nařízení.
Pozor! Regály vlastní výroby se řídí zákonem
Pokud si vyrobíte do skladu vlastní regály, je potřeba myslet na Předpis č. 378/2001 Sb. - Nařízení vlády, kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí. Toto nařízení jasně stanovuje, že pokud není k regálům průvodní dokumentace, návod nebo manuál, je zaměstnavatel povinen zpracovat místní provozní bezpečnostní předpis.
Další důležité předpisy pro regály vlastní výroby
Tím ale problematika místních předpisů pro skladové prostory nekončí. Podrobněji ji popisuje již zmiňovaná norma ČSN 26 9030 – Manipulační jednotky. V té je jasně stanovené, že v místním provozním bezpečnostním předpisu musí být uvedeny také termíny prohlídek, kontrol a revizí skladovacích zařízení, a to včetně jejich organizace. Dále pak musí být v místním předpisu uvedeno například školení zaměstnanců BOZP ve skladu, schématický plán skladů včetně vyznačení využitelných ploch apod.
Regály musí být vždy označeny bezpečnostním tabulkami nebo štítky, na kterých musí být uvedena největší nosnost buňky a nejvyšší počet buněk ve sloupci.
Všechny skladové položky či materiál je neprodleně nutné skladovat a stohovat tak, aby při následném odebírání nedošlo k sesuvu nebo pádu!
V § 48 Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, je uvedeno, že šířka uliček mezi regály a stohy (šíře volné plochy pro pohyb) nesmí být stabilním zařízením v žádném místě zúžena pod 1 m. Ulička musí být navíc neustále volná a průjezdná a nesmí být zúžena ani zastavěna jinými překážkami. Je ale také důležité vědět, že ulička pro manipulační vozík musí být minimálně o 0,4 m širší než maximální šířka vozíku, a to i vzhledem k aktuálnímu nákladu. Během manipulace s nákladem je třeba také vymezit prostor, který bude viditelně označen cedulkou se zákazem vstupu nepovolaným osobám.
Všechny skladovací plochy a podlahy, které jsou trvale používány pro manipulaci břemen a naskladňování, musí být:
Velmi diskutované téma, zejména pak pro osoby s něžným pohlavím, pracující ve skladu a vykonávající ruční manipulaci s břemeny. Ruční manipulace nebo ruční přenášení, přemísťování apod. by se mělo řídit pravidly a pracovními postupy, které zajistí předcházení úrazu nebo poškození zdraví zaměstnance.
Nejčastější příčiny úrazu při ruční manipulaci s břemeny jsou:
Základní předpisy, které se týkají manipulace s břemeny jsou uvedeny v Zákoně č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek BOZP. Manipulaci, ukládání a skladování břemen je uvedeno také v příloze k Nařízení vlády č. 101/2005 Sb., a to v § 5 v bodě 10. Nejdůležitější požadavky a nařízení však obsahuje Předpis č. 361/2007 Sb. - Nařízení vlády, kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci.
Hygienický limit - kolik mohou ručně zvedat muži?
Hygienický limit - kolik mohou ručně zvedat ženy?
Hygienický limit - kolik mohou ručně zvedat těhotné a kojící ženy?
Limit pro zvedání břemen těhotnými, kojícími ženami a matkami do konce devátého měsíce po porodu a mladistvými jsou uvedeny v Předpisu č. 180/2015 Sb. (platný od 24. 07. 2015 s účinností od 01. 09. 2015).
Poznámka: Tento předpis nahradil starý Předpis č. 288/2003 Sb., který byl zrušen od 01. 09. 2015.
Kontrola regálů a všech skladovacích zařízení se musí provádět v minimálním intervalu jednou za 12 měsíců. Tato kontrolní lhůta je stanovena v Předpisu č. 378/2001 Sb. - Nařízení vlády, kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí. Rozsah kontrol musí být proveden na základě místního provozního bezpečnostního předpisu.
Základním pravidlem při skladování nebezpečných látek je dodržovat, že:
Skladování nebezpečných látek je podrobněji stanoveno ve Čtvrté části Předpisu č. 48/1982 Sb. - Vyhláška Českého úřadu bezpečnosti práce, kterou se stanoví základní požadavky k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení
Naše společnost nabízí školení pro práci ve skladu formou online kurzů. Zcela moderní, jednoduché, rychlé, ale přitom spolehlivé řešení s 50% úsporou oproti prezentačnímu školení.
Online kurz pro práci ve skladu je určen pro skladníky, ale i ostatní osoby, které se pohybují v blízkosti skladů nebo jimi například jen prochází během zaměstnání. Kurz obsahuje například seznámení s obecnými riziky, kvalifikační předpoklady pro zaměstnance, jak používat pracovní prostředky, jak pracovat s nebezpečnými látkami atd. Více informací naleznete přímo na stránce kurzu - Školení práce ve skladu.
CRDR s.r.o.
Potřebujete bližší informace o školení zaměstnanců nebo máte zájem o naše další služby z oblasti BOZP a PO? Zpracujeme vám nezávislou cenovou nabídku případně a zodpovíme jakékoli vaše dotazy. Odpovíme okamžitě nebo během málo několika minut, nejpozději však do 24 hodin od doručení zprávy.
chci znát cenu za školení
obecný dotaz
BOZP-SYSTEM byl úspěšně prověřen soudními znalci ze Znaleckého ústavu bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., jako vhodný nástroj pro školení zaměstnanců prostřednictvím e-learningu, který splňuje veškeré legislativní požadavky z hlediska BOZP a PO (znalecký posudek č. 004-02/2016).