Práce v administrativě určitě nepatří mezi ty nejnebezpečnější. Zaměstnanci převážně jen sedí u počítače, nepracují venku a nedostávají se do blízkosti nebezpečných strojů. Ale i na jejich pracovišti může dojít k pracovním úrazům.
V administrativě proto platí to samé, co v ostatních oborech, tedy že za bezpečnost zaměstnanců je odpovědný zaměstnavatel. Musí zajistit vyhledávání, hodnocení a následné odstraňování (nebo alespoň minimalizaci) rizik. Stejně tak musí zařídit, aby zaměstnanci byli s těmito riziky seznámeni a věděli, jaká pravidla bezpečnosti musí dodržovat – i administrativní pracovníci tedy musí být proškoleni. V rámci školení BOZP byste měli zaměstnancům sdělit jejich práva a povinnosti, měli byste je seznámit s procesem řízení BOZP u vás ve společnosti a samozřejmě byste je seznámit s nejzákladnějšími riziky na pracovišti.
Rizika v administrativě bychom mohli rozdělit do pěti základních skupin:
Mezi fyzikální rizika patří např. hluk, teplo, chlad, vibrace či pády. Do biologických rizik pak řadíme bakterie, plísně, viry či zvířata. Chemická rizika mohou být hořlavost, výbušnost, dráždivost i žíravost. Do zdravotních rizik patří nevhodná pracovní poloha, jednostranně zatěžující pohyby a zraková zátěž. Lidským faktorem jsou pak omezováni osoby ve stresu, šikanované, pod násilným tlakem či sexuálně obtěžovaní.
Stále si myslíte, že se vašim zaměstnancům nemůže v kanceláři nic stát? Přiznejme si, kdo nikdy nebyl pod stresem z pozdního odevzdání úkolu? Kdo nikdy neseděl na kancelářské židli jako paragraf? Kdo nikdy v práci nepotkal nachlazeného kolegu, který měl ležet doma v posteli? A obdobných situací je i kanceláři nespočet. Na všechny tyto zatěžující faktory musíte jako zaměstnavatel své zaměstnance upozornit v rámci řádného školení. Nezapomínejte, že každý zaměstnanec má mj. právo na odškodné za ztrátu na výdělku, pokud se mu během výkonu pracovní činnosti něco stane, a jediný, kdo je za své zaměstnance odpovědný je zaměstnavatel.
Mezi nejčastěji hlášené úrazy patří úrazy z obyčejného pohybu – zaměstnanci třeba mohou zakopnout a vymknout si kotník nebo si zlomit nohu. Zranit se mohou i o nůžky, sešívačky či při manipulaci se šanony a těžkými břemeny.
Administrativní pracovníci navíc mohou utrpět vážný úraz elektrickým proudem – ať už od počítače, kopírky, tiskárny, ale také od varné konvice, mikrovlnné trouby či ledničky. Špatný stav těchto zařízení může vést i k požáru. Pracovníci v administrativě proto musí být také proškoleni, jak s elektronikou zacházet a jak se zachovat v případě poruchy. Školení musí být zaměřeno na konkrétní podmínky daného pracoviště.
Jak často je nutné provádět školení BOZP administrativních pracovníků? Přesnou odpověď na tuto otázku zákon nenabízí, vždy však musí být proškoleni při nástupu do zaměstnání a v případě, že se objeví nová bezpečnostní rizika. Kromě toho je třeba školení provádět ve vhodných intervalech odpovídajících charakteru pracoviště.
Zároveň je vhodné zpracovat organizační směrnici, která bude obsahovat požadavky na zajištění BOZP a školení. Z této směrnice pak mohou vycházet další pokyny, které se věnují konkrétním činnostem. Co se týče osobních ochranných pracovních pomůcek (OOPP), nejsou obvykle pro administrativní pracovníky potřebné. Je ale nutné provést analýzu rizik a až následně určit, zda zaměstnanci (ne)musí být těmito pomůckami vybaveni.
CRDR s.r.o.
Potřebujete bližší informace o školení zaměstnanců nebo máte zájem o naše další služby z oblasti BOZP a PO? Zpracujeme vám nezávislou cenovou nabídku případně a zodpovíme jakékoli vaše dotazy. Odpovíme okamžitě nebo během málo několika minut, nejpozději však do 24 hodin od doručení zprávy.
chci znát cenu za školení
obecný dotaz
BOZP-SYSTEM byl úspěšně prověřen soudními znalci ze Znaleckého ústavu bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., jako vhodný nástroj pro školení zaměstnanců prostřednictvím e-learningu, který splňuje veškeré legislativní požadavky z hlediska BOZP a PO (znalecký posudek č. 004-02/2016).