Víte, co máte dělat v případě nouzového stání motorového vozidla přímo v provozu? Např., když se vám udělá nevolno, nebo když vaše vozidlo, ať už je to auto nebo motorka, nečekaně zastaví vlivem poruchy nebo defektu pneumatiky a nelze s ním pokračovat v jízdě? Přečtěte si přesné instrukce, jak se správně zachovat v nouzové situaci, kdy není možné pokračovat v jízdě, a to ať už je to na okresní silnici, dálnici nebo třeba v tunelu.
Obsah článku:
Snažte se nedopustit, aby vozidlo zůstalo na levé straně nebo uprostřed vozovky, i když se to stát může. Tím však nastává podstatně nebezpečnější situace a je třeba okamžitě jednat s chladnou hlavou. K tomu se ještě dostaneme.
Dojde-li k poruše vozidla a je-li to možné:
Minimalizujete tak srážku s dalším vozidlem. Uvědomte si, že ve chvíli, kdy se váš vůz stane nepojízdným, představuje pro ostatní účastníky silničního provozu překážku, která je může velmi vážně ohrozit.
Reflexní vesta je součástí povinné výbavy každého motorového vozidla. Doporučujeme ji mít na dosah uvnitř kabiny vozidla, nikoliv zahrabanou někde v kufru. V některých zemích EU je to dokonce povinnost (např. Rakousko).
Než opustíte vozidlo:
V ČR má povinnost použít reflexní vestu pouze řidič, takže stačí mít jen jednu. Nicméně důrazně doporučujeme, aby ve voze bylo tolik reflexních vest, kolik je v něm spolujezdců. Stejně tak doporučujeme, aby si ji nasadili před opuštěním vozu všichni. V některých zemích EU je to povinné.
Z § 45 (Překážka provozu na pozemních komunikacích) zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích vyplývá, že ten, kdo způsobil překážku (nouzové stání porouchaného vozidla je považováno za překážku provozu) na pozemní komunikaci, ji musí neprodleně odstranit. Není-li to možné, musí překážku označit a ohlásit skutečnost policii.
Pokud dojde k poruše vozidla na pozemní komunikaci:
Důležité: Je-li na pozemní komunikaci snížená viditelnost, musíte mít rozsvícená alespoň obrysová nebo parkovací světla.
Máte nasazenou reflexní vestu, ostatní spolucestující také, přičemž stojí mimo vozovku a nepojízdné vozidlo je řádně označené podle výše uvedených pravidel. Nyní je také na vás, jakožto řidiči, abyste byl v bezpečí než přijede odtahová služba, případně policie. Důrazně proto doporučujeme:
Nouzově odstavené vozidlo na silnici je překážka a musíte ho z vozovky co nejdříve odstranit, aby neohrožovalo ostatní účastníky silničního provozu. Odvoz vozidla můžete zajistit pomocí vlastních sil, například autem zapřaženým na laně nebo odtahovou službou. Pokud máte zaplacenou pojistku, která nabízí službu asistenčního odtahu, využijte ji. Případně můžete využít evropské číslo tísňového volání 112 nebo asistenční linku 1224.
Nejhorší variantou je skutečnost, když se vaše porouchané vozidlo ocitne např. ve vnitřním pruhu vozovky, na mostě, v tunelu nebo dokonce na železničním přejezdu. Takové situace jsou krajně nebezpečné.
Je-li nepojízdné auto ve vnitřním pruhu vozovky a navíc v hustém provozu, je to pro řidiče obvykle velmi stresující situace. Je třeba jednat velmi rychle a s chladnou hlavou. V takové situaci je nejbezpečnější udělat následující:
Porucha vozidla v tunelu nebo na mostě je další extrémně nebezpečná a vysoce stresující situace. Vynucené nouzové stání v tunelu přímo řeší § 46 zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích.
Při poruše nebo havárii vozidla v tunelu:
Řidič ani přepravované osoby nesmí v nouzové situaci v tunelu kouřit nebo zacházet s otevřeným ohněm. Spolucestující musí navíc opustit vozidlo a odejít do míst, které jsou k tomu určeny (nouzový východ), případně opustit tunel.
Když se vám porouchá vozidlo na železničním přejezdu, je to životu nebezpečné nejen pro řidiče a ostatní pasažéry ve voze, ale také pro cestující, kteří mohou sedět ve vlaku. Je tak v ohrožení velké množství osob, proto je nutné jednat rychle a nezmatkovat. Zastavením vozidla v tomto úseku se zabývá § 28 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích.
Pokud uvízne vozidlo na železničním přejezdu:
Není-li možné odstranit porouchané vozidlo z železniční tratě:
Pokud nebudete vědět, kde se zrovna nacházíte, pamatujte si, že u přejezdu (na zabezpečovacím zařízení, případně na dopravním značení), je uvedeno číslo přejezdu. To sdělte policii.
Další z možností, je vydat se po kolejích (ideálně dva lidé do každého směru) a máváním třeba reflexní vestou nebo rozsvícenou baterkou upozornit strojvedoucího na nebezpečí.
Přejeme vám, abyste se do jakékoliv z těchto situací nikdy nedostali. Pokud se tak stane, vzpomeňte si na tento článek.
Potřebujete bližší informace o školení zaměstnanců nebo máte zájem o naše další služby z oblasti BOZP a PO? Zpracujeme vám nezávislou cenovou nabídku případně a zodpovíme jakékoli vaše dotazy. Odpovíme okamžitě nebo během málo několika minut, nejpozději však do 24 hodin od doručení zprávy.
chci znát cenu za školení
obecný dotaz
BOZP-SYSTEM byl úspěšně prověřen soudními znalci ze Znaleckého ústavu bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., jako vhodný nástroj pro školení zaměstnanců prostřednictvím e-learningu, který splňuje veškeré legislativní požadavky z hlediska BOZP a PO (znalecký posudek č. 004-02/2016).