Chystáte ve vaší firmě se na školení zaměstnanců, ale nevíte jakou metodu zvolit? Přečtěte si 10 způsobů, jak školit zaměstnance nejen v oblasti BOZP a vyberte si ten nejefektivnější podle výhod a nevýhod.
Obsah článku:
Školení vedené instruktorem je tradičním typem školení zaměstnanců, které probíhá ve třídě, kdy učitel prezentuje studijní materiál. To může být vysoce efektivní metoda, zejména u komplexních a složitějších témat. Instruktoři mohou odpovídat na konkrétní otázky zaměstnanců nebo je nasměrovat na další zdroje. Umožňuje to také vysoce kvalifikovaným instruktorům přizpůsobit úroveň a styl školení dle potřeb.
Školení vedené instruktorem má však určité nevýhody, a to zejména náklady a čas na implementaci. U výstižných témat může být tento způsob školení až zbytečný. Při této vzdělávací metodě je důležité udržet si u studentů pozornost, což bývá velký problém u většiny školitelů. Vyžaduje to totiž určitou dávku zkušeností a energie. Je velmi důležité dělat během školení přestávky, aby účastníci neztratili zájem.
Na druhé straně e-learning spoléhá na online videa, testy a kurzy, které poskytují školení. Zaměstnanci mohou svá školení absolvovat přes svůj počítač nebo přes mobilní telefon, kdykoli a odkudkoli. Je to jeden z nejjednodušších typů školení zaměstnanců, který lze zavést pro větší populace, zejména pro zaměstnance, kteří jsou vzdáleni nebo mají vysokou fluktuaci. Prostřednictvím interaktivních her, testů, videí a podobných aktivit můžete upoutat pozornost vašich zaměstnanců a zapojit je do vysoce efektivního školení.
E-learning má samozřejmně také své vlastní výzvy. Bez kvalitní a promyšlené designové strategie mohou být grafika a vizuální prvky, díky kterým je e-learning zábavný, nezvyklé nebo rychle zastaralé. Udržování aktuálního stavu je proto nezbytným osvědčeným postupem.
Důležitou výhodou učení založeného na e-learningu je fakt, že umožňuje účastníkům pracovat s materiálem vlastním tempem a odstraňuje potřebu osobního facilitátora. Tento typ školení často napodobuje tradiční výuku vedenou instruktorem tím, že poskytuje hlasový záznam s vizuálními prvky, které podporují obsah. Materiál často doprovázejí zdroje, jako jsou videa a další četba, aby pomohly zaměstnancům v procesu školení.
Simulační trénink je nejčastěji poskytován prostřednictvím počítače, rozšířené nebo virtuální reality. Navzdory počátečním nákladům na výrobu tohoto softwaru nebo technologie však může být simulační školení nezbytnou možností pro zaměstnance v rizikovějších oborech. Často uvidíte simulační školení pro piloty nebo lékaře, ale může být užitečné i pro ostatní zaměstnance.
Tento typ školení je také vysoce efektivní a spolehlivý a umožňuje zaměstnancům postupovat konzistentně a svým vlastním tempem. Simulace jsou účinnou školicí technikou pro obory, které vyžadují specifický soubor dovedností pro obsluhu složitých strojů, například v lékařském nebo leteckém průmyslu. Úspěšné simulace odrážejí skutečné pracovní situace a umožňují účastníkům řešit problémy, se kterými se pravděpodobně budou v práci potýkat.
Praktické školení zahrnuje jakékoliv zážitkové školení, které je zaměřeno na individuální potřeby zaměstnance. Provádí se přímo na pracovišti. Praktické školení může zaměstnancům pomoci dokonale zapadnout do jejich nadcházející nebo současné role a zároveň zlepšit jejich současné dovednosti.
Jednou z výhod praktických školení je, že je lze okamžitě aplikovat na pracovní místa zaměstnanců. Je také efektivní pro školení, pokud jde o nové obchodní vybavení a postupy.
Jedná se o časově náročnou metodu školení, kterou však nejlépe využijete, když je k dispozici dostatek zdrojů pro podporu zaměstnanců během programu.
Zaškolení na pracovišti nebo praktické školení přeskočí přímo k praktickým dovednostem nezbytným pro danou práci. V některých případech může být prospěšné začlenit dozorování zkušenými zaměstnanci. To umožní novým zaměstnancům získat trochu vhled do kontextu a požadavků na práci, než si to sami vyzkouší.
Koučování nebo mentorování mohou mít podobné kvality jako praktické školení, ale v tomto typu školení se zaměřujeme na vztah meziezšeným zaměstnancem a zkušenějším profesionálem, jako je nadřízený, kouč apod.
Styl mentoringu jeden na jednoho vytváří vztah mezi zaměstnanci, který přesahuje rámec školení. Umožňuje také zaměstnanci klást otázky, při kterých se nemusí cítit dobře na školení vedeném instruktorem. Tuto tréninkovou metodu lze provádět osobně nebo virtuálně prostřednictvím online koučovacích sezení.
Přes všechny své výhody je mentoring nákladný z hlediska počtu hodin zaměstnanců a měl by být vhodně využíván ke snížení těchto souvisejících nákladů. Koučování může někdy poskytnout časově efektivnější alternativu, ale bez budování vztahů, které je v mentoringu tak cenné.
Ačkoli strukturované učivo má své místo ve školení, mentorství a koučování má mnoho výhod. Zavedení mentorského programu ve vaší společnosti spolu s dalšími školicími metodami vytváří příležitosti pro rozvoj zaměstnanců a také rozvíjí vztahy, které pomáhají novým zaměstnancům cítit se vítáni a podporováni.
Mentorství je neocenitelné, ale přináší i svá úskalí a to spojené zejména s pořizovacími náklady na kouče a čas zaměstnance.
Školení ve stylu přednášek, které je důležité pro získání velkého množství informací k velké populaci zaměstnanců, může být neocenitelným zdrojem pro rychlé sdělování požadovaných informací.
Tento typ školení však používejte s mírou. Říká se, že je ze všech tréninkových metod nejméně efektivní. V mnoha případech přednášky neobsahují žádnou formu interakce mezi školitelem a studentem a mohou být docela nudné. Studie ukazují, že lidé si zapamatují pouze 20 procent toho, co se naučili na přednášce.
Pro správnou skupinu zaměstnanců mohou skupinové diskuse a aktivity poskytnout perfektní možnost školení. Umožňuje trénovat více zaměstnanců najednou v prostředí, které lépe vyhovuje jejich aktuálním oddělením nebo skupinám. Tyto diskuse a aktivity mohou být vedeny instruktorem nebo usnadněny online výzvami, které jsou později zkontrolovány nadřízeným.
Tento typ školení zaměstnanců se nejlépe používá pro výzvy, které vyžadují společný přístup ke komplexním a složitým problémům.
Hraní určité role požaduje po zaměstnancích, aby prošli jedním aspektem své práce v kontrolovaném scénáři. Budou požádáni, aby zvážili různé úhly pohledu a přemýšleli, když procházejí aktivitou hraní rolí.
Stejně jako jiné skupinové aktivity je hraní rolí vysoce efektivní, ale u jednoduchých, přímočarých témat může být zbytečné. Vyžaduje také více času, což potenciálně ubírá čas celému oddělení.
Tato technika se obvykle provádí se stážistou a facilitátorem (nebo školitelem), přičemž každému je umožněno předvádět různé potenciální pracovní scénáře. Tato metoda je nejúčinnější v odvětvích, která vyžadují interakci s klientem nebo zákazníkem, protože umožňuje zaměstnancům trénovat řešení obtížných situací.
Video si rychle získalo popularitu jako efektivní tréninková technika. Pomáhá společnostem rychleji a efektivněji školit zaměstnance. Mnoho zaměstnanců mu dává přednost před čtením materiálů. Existuje několik přístupů k tréninkovým videím. Některé společnosti volí jeden přístup v závislosti na materiálu, zatímco jiné spojují několik přístupů do jednoho videa. Přístupy zahrnují:
Animace: Tento styl umožňuje vysvětlit složitá témata prostřednictvím vizuálních ilustrací. Pokud se téma obtížně zaznamenává, je pravděpodobně nejlepší metodou animace.
Živá akce: Živá akční videa jsou názornější a jsou skvělá pro zobrazování vhodných a nevhodných interakcí prostřednictvím scén s hraním rolí.
Vypravěč před kamerou: Tento přístup představuje vypravěče, který mluví přímo k divákovi. Vypravěč obvykle sděluje informace formou přednáškového stylu.
Nahrávka obrazovky: Tato metoda obsahuje záznam věcí, které se dějí na obrazovce počítače. Je ideální k tomu, abyste zaměstnancům ukázali, jak používat nové digitální nástroje prostřednictvím procesu krok za krokem.
Videa mohou učinit obtížný materiál interaktivnějším, poutavějším a názornějším. Kromě toho, stejně jako e-learningové školení, je materiál snadno dostupný. Osobní facilitátor je zbytečný a zaměstnanci se mohou k informacím kdykoli vrátit. Ačkoli je vytváření videí relativně cenově dostupné, může být časově náročné.
A konečně, některá témata školení zaměstnanců jsou snadno dostupná prostřednictvím povinné četby. Zejména případové studie mohou zaměstnancům poskytnout rychlý způsob, jak se dozvědět o skutečných problémech na pracovišti. Zaměstnanci si je mohou přečíst svým vlastním tempem nebo při práci na teambuildingu s ostatními zaměstnanci.
Případové studie jsou skvělou volbou pro konkrétní jednoduchá témata, přičemž složitější témata budou pravděpodobně vyžadovat pokročilejší typy školení.
Pokud doufáte, že si rozvinete analytické dovednosti a dovednosti při řešení problémů, případové studie by mohly být nejlepší tréninkovou technikou. Stážisté dostávají scénáře, ať už skutečné nebo domnělé, které zobrazují běžné pracovní situace. Zaměstnanci jsou pak buď samostatně nebo ve skupině požádáni, aby případ analyzovali a přišli s ideálními řešeními a scénáři.
Potřebujete bližší informace o školení zaměstnanců nebo máte zájem o naše další služby z oblasti BOZP a PO? Zpracujeme vám nezávislou cenovou nabídku případně a zodpovíme jakékoli vaše dotazy. Odpovíme okamžitě nebo během málo několika minut, nejpozději však do 24 hodin od doručení zprávy.
chci znát cenu za školení
obecný dotaz
BOZP-SYSTEM byl úspěšně prověřen soudními znalci ze Znaleckého ústavu bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., jako vhodný nástroj pro školení zaměstnanců prostřednictvím e-learningu, který splňuje veškeré legislativní požadavky z hlediska BOZP a PO (znalecký posudek č. 004-02/2016).