LMS má oproti jiným formám učení zatím relativně krátkou historii. Systém pro řízení výuky, jak se mu říká v Čechách, se ale stává čím dál více atraktivnějším. Technické inovace, které nabízí, za posledních několik desítek let totiž zásadně změnily proces učení. A jak to všechno začalo? Pojďte se s námi podívat do historie digitálního vyučování.
Kdo: Sir Isaac Pitman
Kdy: 1840
Úplné kořeny LMS sice sahají až do roku 1840, kdy významný anglický učitel Sir Isaac Pitman vymyslel široce využívaný zkratkový systém (Pitmanovu zkratku) známý spíše jako těsnopis (anglicky Shorthand), nicméně se v této době ještě nedá hovořit o LMS, tedy počítačovém či digitálním vyučování, v pravém slova smyslu. Těsnopis vymyslel Pitman s cílem zlepšit a zrychlit korespondenci. První ho pro svou práci začali využívat lidé, jejichž pracovní náplní bylo zejména psaní - novináři, sekretářky a pošťáci. LMS v pravém slova smyslu se vyvinul až ve dvacátých letech dvacátého století. Všechno to začalo v roce 1924 vynálezem učebního stroje. Postupem času se na trhu začaly objevovat i další podobné vynálezy a bylo jich opravdu hodně. Podívejte se na jejich krátký a stručný přehled.
Kdo: Sidney Pressey
Kdy: 1924
První LMS byl vyvinut v roce 1924, kdy Sidney Pressey vynalezl první "vyučovací stroj". Ten se podobal dnešnímu psacímu stroji. Fungoval na principu otázek s více odpověďmi, tzv. MCQ (Multiple Choice Questions). Tato metoda se mimochodem používá dodnes. Tento vyučovací stroj měl okénko s otázkou a čtyřmi odpověďmi. Cílem bylo, aby studen stiskl klíč ke správné odpovědi. Zařízení pak zaznamenalo odpověď na počítadlo, které bylo umístěno na zadní straně stroje, a ukázalo další otázku. Navíc to fungovalo tak, že dokud student nezodpověděl správnou odpověď, nemohl ve výuce pokračovat, což bylo důsledkem toho, že znalost výsledků byla příčinou učení. Tento typ zpětné vazby se tak stal pro žáka základním stavebním kamenem výuky.
Kdo: M. E. LaZerte
Kdy: 1929
V roce 1929 představuje M. E. LaZerte nový vynález pojmenovaný jako "problémový válec" (anglicky Problem Cylinder). Ten fungoval tak, že studentům představil nějaký problém a zkontroloval, zda řešení, které student navrhoval, bylo správně či nikoliv.
Kdo: B. F. Skinner
Kdy: 1954
Na scénu nastupuje americký psycholog, behaviorista, autor, vynálezce a společenský filozof, Burrhus Frederic Skinner, který je zodpovědný za uvedení výukového stroje Sidneyho Presseye do populárního pohledu. Sám pak vymyslel vlastní Skinnerův výukový stroj.
Kdo: Gordon Park a Robin McKinnon-Wood
Kdy: 1956
V roce 1956 byl vynalezen první adaptivní výukový systém. Automaticky upravoval otázky pro studenty podle jejich úrovně výkonu. Adaptivní učení je stále důležitější a sofistikovanější.
Kdo: University of Illinois at Urbana–Champaign
Kdy: 1960
V roce 1960 byl představen úplně první LMS software, jako počítačový systém pro automatizovanou elektronickou výuku. Plato byl první síťový počítač používaný k hostování a přístupu k on-line kurzům, nahrávání a ukládání skóre studentů a stavu výsledků.
Kdo: Hewlett Packard
Kdy: 1970
V roce 1970 společnost Hewlett Packard, známá pod zkratkou HP, představila první počítač. Od toho dne začal mít LMS zcela novou tvář. Tento rok se stal jakýmsi průlomem v historii opravdového LMS, protože vzdělávací instituce dostaly možnost pracovat s počítači a používat je k výuce.
Kdo: Robert Elliot Kahn a Vint Cerf
Kdy: 1982
Vzniká Transmission Control Protocol (TCP), česky protokol řízení přenosu, a Internet protocol (IP), česky internetový protokol. Když máte přímý přístup k Internetu, počítač je opatřen kopií programu TCP / IP. To je základní komunikační jazyk nebo protokol Internetu. Program TCP / IP umožnil online učení a dodnes má stále obrovský vliv.
Kdo: SoftArc
Kdy: 1990
V roce 1990 vzniká úplně první LMS program určený pro veřejnost na platformě Macintosh (operační systém společnosti Apple známého počítačového průkopníka - Steve Jobs). Program byl zahájen firmou SoftArc.
Kdo: Martin Dougiamas
Kdy: 2002
V roce 2002 byla zavedena první volně přístupná (open-source) interní síť s názvem Moodle. Správce tohoto LMS poskytuje kurzy pro učitele a spravuje obecná nastavení. Učitel řídí jeden nebo více předmětů. Studenti se mohou účastnit různých témat, do kterých mají přístup. Tato interní síť má více než 60 000 000 uživatelů v 65 000 školách a používá se v 216 zemích. Moodle se používá pro kombinované učení, distanční vzdělávání a další e-learningové projekty ve školách, na univerzitách, pracovištích a jiných sektorech. Postupně se stává nejvýznamnějším volně přístupným systémem pro řízení výuky.
Kdo: Eucalyptus
Kdy: 2008
Myšlenka platformy cloudu (síť serverů) vznikla v roce 2008. To umožnilo LMS existovat zcela on-line bez nutnosti instalace do interní sítě.
Kdo: několik společností
Kdy: 2012
Většina moderních LMS je umístěna v cloudu, čímž se podniky zbavují zátěže instalace a údržby interních systémů. Pro LMS to znamená opět velký technologický posun a řešení.
Potřebujete bližší informace o školení zaměstnanců nebo máte zájem o naše další služby z oblasti BOZP a PO? Zpracujeme vám nezávislou cenovou nabídku případně a zodpovíme jakékoli vaše dotazy. Odpovíme okamžitě nebo během málo několika minut, nejpozději však do 24 hodin od doručení zprávy.
chci znát cenu za školení
obecný dotaz
BOZP-SYSTEM byl úspěšně prověřen soudními znalci ze Znaleckého ústavu bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., jako vhodný nástroj pro školení zaměstnanců prostřednictvím e-learningu, který splňuje veškeré legislativní požadavky z hlediska BOZP a PO (znalecký posudek č. 004-02/2016).