Co je gamifikace, jaké jsou principy jejího fungování, jakou přidanou hodnotu a výhody má pro organizace a jaké jsou osvědčené postupy při práci s ní? Nejen to se dozvíte v tomto článku.
Obsah článku:
Gamifikace je aplikace herních prvků v neherním prostředí a neherních činnostech. Pojem pochází z angl. Gamification - odvozeno od slova “Game”, tedy hra. Je to soubor činností a procesů pro zdokonalování služeb a prodeje, rozvoj dovedností nebo řešení problémů pomocí motivačních prostředků, které tvoří herní design a herní prvky.
„Gamifikace se často používá v online vzdělávání a e-learningu.“
Smyslem gamifikace je zapojit publikum do spolupráce, sdílení a interakce. Cílem je pak dosažení lepších výsledků. Gamifikační techniky a nástroje lze aplikovat v různých odvětvích, nejčastěji při:
Gamifikace funguje tak, že poskytuje publiku proaktivní pokyny a zpětnou vazbu prostřednictvím herních mechanismů a herní dynamiky přidané do online platforem, které vedou k dosažení různých záměrů (obchodních cílů, znalostí apod.).
Gamifikace je něco jako škola hrou. Přesvědčivý zážitek pronikne do emocí člověka a povzbudí ho k lepší aktivitě a zapamatování důležitých informací. Základem jsou herní prvky, nejčastěji např.:
Gamifikace je strategie ovlivňování a motivace chování lidí, kam patří i zaměstnanci. Může být aplikována v širokém spektru situací, kdy je třeba jednotlivce motivovat k provádění konkrétních akcí nebo činností. Aby však došlo k dosažení cílů a vše fungovalo tak, jak má, musí se gamifikace provádět strategicky.
Gamifikace na pracovišti obecně zvyšuje motivaci zaměstnanců. Některé firemní gamifikační platformy mohou dokonce odhalit i další skryté výhody, jako je:
Úspěšná gamifikace neproběhne přes noc. Chcete-li pracovat s gamifikací, nejdříve:
Upřímně se podívejte na svůj obsah a ujistěte se, že je vhodný pro gamifikaci. Ta funguje nejlépe, když přeměníte vzrušující a atraktivní zážitek na bohatší a více participativní.
Gamifikace není něco, co spustíte a necháte to žít vlastním životem. Je to dlouhodobá strategie, na které je třeba pracovat kontinuálně. Je důležité dobře naplánovat časový rámec, aby uživatelé mohli své zkušenosti budovat v průběhu času.
Ke gamifikaci je třeba přistupovat strategicky a neuspěchat ji. Vyhodnoťte si nejdříve, jak brzy budete muset svůj web nebo aplikaci gamifikovat a jaké úsilí k tomu bude potřeba.
Je důležité mít jasnou představu o tom, jaké jsou vaše obchodní cíle a jak je budete určovat. Měli byste si proto položit několik základních otázek a umět na ně spolehlivě odpovědět. Je vaše gamifikace úspěšná? Jaké jsou výsledky? Jak se můžete zlepšit?
Skautské oddíly odměňují své skauty odznaky za splněnou dovednost nebo úkol. Mohou získat např. odznak za rybaření nebo orientační běh. Odznaky pak motivují k dosažení určité pozice, postavení nebo úspěchu.
Reddit se stal díky gamifikaci, tedy pomocí odznaků, bodového hodnocení, žebříčků, odměn v podobě mincí či personalizace jedním z nejnavštěvovanějších webů na světě. Uživatel je odměňován virtuálními mincemi za vytváření obsahu - např. za psaní a komunikaci na webu, vkládání obrázků nebo videí apod. Mincemi pak může hodnotit jiné autory a jejich články. Tento způsob gamifikace vytváří sledovanost webových stránek.
Pokemon GO je další typický příklad obrovského úspěchu díky gamifikaci, prostřednictvím které se podařilo zaujmout uživatele na celém světě. Odměňuje uživatele pokémony za pohyb - chůzi na velké vzdálenosti. Lidé díky Pokémonům získali obrovskou motivaci sportovat a změnit svůj životní styl.
BOZP-SYSTEM zvýšil v České republice prostřednictvím gamifikace zájem a povědomí o bezpečnosti práce, požární ochraně a dalších souvisejících tématech, které jsou stěžejním programem této e-learningové platformy. Online kurzy jsou doprovázeny herní grafikou v zábavném pojetí proložené interaktivními prvky, které motivují studenta k zapamatování důležitých informací.
Nike+ a jiné podobné aplikace motivují lidi, aby sportovali a byli při tréninku důslední. Kromě funkcí, jako je sledování pohybu pomocí GPS, řízená cvičení a vytváření vlastních plánů koučování, aplikace obsahuje také prvky gamifikace, které skutečně zvýšily zapojení uživatelů. Společnost Nike vytvořila výzvy, které uživatelům umožnily soutěžit se svými přáteli nebo dalšími uživateli aplikace.
Potřebujete bližší informace o školení zaměstnanců nebo máte zájem o naše další služby z oblasti BOZP a PO? Zpracujeme vám nezávislou cenovou nabídku případně a zodpovíme jakékoli vaše dotazy. Odpovíme okamžitě nebo během málo několika minut, nejpozději však do 24 hodin od doručení zprávy.
chci znát cenu za školení
obecný dotaz
BOZP-SYSTEM byl úspěšně prověřen soudními znalci ze Znaleckého ústavu bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., jako vhodný nástroj pro školení zaměstnanců prostřednictvím e-learningu, který splňuje veškeré legislativní požadavky z hlediska BOZP a PO (znalecký posudek č. 004-02/2016).