Rok 2018 byl pro e-learning z hlediska nových trendů poměrně hektický. Toto odvětví se díky pokrokům v technologickém a kybernetickém průmyslu výrazně změnilo. V oblasti BOZP se na českém trhu nestalo nic výjimečného, snad jen to, že BOZP-SYSTEM získal několik nových funkcí a skvělé uživatelské hodnocení 9,4 z 10. Jak se ale bude e-learning rozvíjet v roce 2019? Jaké jsou aktuální klíčové trendy?
S neustálým vývojem počítačových technologií bude rok 2019 považován za období renesance celého e-learningového průmyslu. Existuje několik trendů, které budou tvořit budoucnost tohoto čím dál více žádaného vzdělávacího systému.
1. Gaming. Hry založené na učení
2. Virtuální, rozšířená a smíšená realita
3. Microlearning
4. Adaptivní učení přejde na další úroveň
5. Učení formou videa
Gamifikační a výukové dovednosti založené na hře byly v roce 2018 velmi silnými trendy. Některé organizace se stále častěji zabývají investováním do výuky založené na hře, aby lépe posílily a zapojily své žáky. Bylo zjištěno, že gamifikace je pro studenty při učení podstatně efektivnější.
Firmy se tak budou v roce 2019 snažit implementovat více herních řešení, protože je považují za přidanou hodnotu pro celoživotní učení. Hry, které jsou dobře promyšlené, dobře navržené a zaměřené na potřeby studentů, jsou efektivní a studenty oslovují. Díky mnoha implementacím bylo prokázáno, že hry pomáhají při uvolňování šťastných hormonů, jako je dopamin a serotonin. Podle našeho názoru je výuka založená na hře stále více aktuální a bude i nadále silným trendem v roce 2019 a dalších letech.
Virtuální a rozšířená realita se rychle staly důležitými způsoby implementace učebního obsahu.
Virtuální realita (Virtual Reality) je umělé digitální prostředí, které zcela nahrazuje skutečný svět. S virtuální realitou zažijete umělé zvuky a pohledy srovnatelné se skutečným reálným světem. Představte si, že otevíráte oči a vidíte počítačem vytvořený svět. Můžete se v tomto prostředí pohybovat a dokonce s ním komunikovat. Taková je virtuální realita.
Je prvním krokem ve velkém dobrodružství do krajiny představivosti. Díky kombinaci 360 stupňových fotografií, interakcí a mnoha dalších prvků se virtuální realita stává opravdu skvělým a navíc užitečným zážitkem.
Domníváme se, že obsah školení pomocí virtuální reality může znamenat revoluci v oblasti vzdělávání. Kromě škol a univerzit mohou virtuální zážitky pomoci také firmám se školením zaměstnanců.
Virtuální realita i nadále roste, protože se používá při výuce různých bezpečnostních postupů. Firmy se tak nyní dívají na virtuální realitu jako na důležité řešení, které jim může zásadně ovlivnit jejich obchodní a prodejní strategie. Často investují také do vývoje a používání učebních produktů pomocí virtuální reality pro osoby vyžadující trénink kognitivních funkcí těla.
Rozšířená realita (Augmented Reality) rozšiřuje stávající obsah prostřednictvím zajímavé grafiky a obrázků, které mohou rozvíjet představivost a myšlenky studentů. A nejen to. Pomáhá také připojit se k samotnému obsahu.
Jinými slovy, pokud vidíte skutečný svět doplněný o digitální objekty, je to rozšířená realita. Představte si třeba, že chcete koupit židle. Technologie rozšířené reality vám pomůže zkontrolovat, jak budou vypadat různé židle ve vašem pokoji a vybrat ty, které vám nejlépe vyhovují.
Smíšená realita (Mixed Reality), někdy nazývaná také jako hybridní reality, představuje kombinaci virtuální a rozšířené reality. Ve smíšení realitě obsah není překrýván v reálném prostředí, jako je tomu u rozšířené reality, ale je zakotven a okolní prostředí s ním interaguje.
Jednoduše řečeno, ve smíšené realitě můžete vidět virtuální objekty stejně, jako ty v realitě rozšířené, ale tyto objekty mohou navíc komunikovat se skutečným okolním světem. V jistém smyslu je smíšená realita mnohem ponořujícím a interaktivnějším typem rozšířené reality.
Microlearning se zabývá relativně malým či jednoduchým vzdělávacím obsahem a krátkodobou učební aktivitou. Jedná se o holistický přístup k učení a vzdělávání.
Mohlo by vás zajímat: Filozofie a holistický přístup k BOZP
Microlearning je na českém trhu ještě velmi málo známý, protože jako trend ve světě začal být považován teprve v roce 2018. Nicméně rok 2019 by to měl změnit.
Microlearning je skvělá metoda, jak realizovat online školení s malým obsahem, které je objektivně řízené a může být snadno a rychle nasazeno v rámci organizace. Studenti mohou rychle a opakovaně procházet obsah školení, což jim umožňuje se k látce kdykoliv vrátit.
Microlearning lze implementovat jako videa, malé hry, kvízy a infografiky. Jeho velkou výhodou je to, že může být implementováno na libovolném zařízení.
Adaptivní učení je forma učení pomocí zpětné vazby. Zakládá se na hodnocení, které je založeno na důvěře, analýze a měření účinnost. Z adaptivního učení budou mít prospěch jak studenti, tak organizace, které ho provozují nebo používají. Pro tvůrce e-learningu to může být velká konkurenční výhoda. Studenti budou mít zase k dispozici efektivnější proces učení, protože budou budou moci zabývat se pouze obsahem, který bude personalizován přímo pro ně. Díky efektivnímu hodnocení totiž mohou žáci vynechat obsah, o kterém jsou pevně přesvědčeni, že ho umí.
Různé LMS se pomalu připravují, aby konkurovali platformám, které nabízejí adaptivní učení. Proto bude důležitým a zajímavým trendem sledovat v nadcházejícím roce jejich vývoj. Naše predikce je, že adaptivní učení je u konce experimentování a v roce 2019 se posune na další úroveň.
Videa jsou nyní jedním z nejžádanějších způsobů školení. Přispěli k tomu zejména video servery, jako je YouTube či Tutorland. Přinutili firmy k tomu, aby zahrnuly do svých výukových kurzů více video tréninků. Videolearning se postupně rozrostl také mezi učitele. Ti zaznamenávají své přednášky a školení prostřednictvím videa a publikují je pak na internetu. Videa se stávají snadno dostupná a umožňují vzdělávání vlastním tempem.
Důraz je čím dál více kladen na snížení doby načítání a velikosti videí pomocí různých nástrojů. Výuka formou videa bude i nadále růst a bude důležitým trendem v roce 2019, ale i dalších letech.
Potřebujete bližší informace o školení zaměstnanců nebo máte zájem o naše další služby z oblasti BOZP a PO? Zpracujeme vám nezávislou cenovou nabídku případně a zodpovíme jakékoli vaše dotazy. Odpovíme okamžitě nebo během málo několika minut, nejpozději však do 24 hodin od doručení zprávy.
chci znát cenu za školení
obecný dotaz
BOZP-SYSTEM byl úspěšně prověřen soudními znalci ze Znaleckého ústavu bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., jako vhodný nástroj pro školení zaměstnanců prostřednictvím e-learningu, který splňuje veškeré legislativní požadavky z hlediska BOZP a PO (znalecký posudek č. 004-02/2016).