Provozujete dopravní či přepravní společnost, nebo jste zaměstnanec v takové firmě, a nejste si jisti, jaké jsou časové limity pro bezpečnostní přestávky řidičů osobních a nákladních automobilů? Přečtěte si povinnosti a legislativní požadavky, které je určují.
Pro řidiče, kteří řídí vozidla o hmotnosti do 3,5 tuny, platí zákoník práce a nařízení vlády č. 168/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky.
Řidič automobilu do 3,5 tuny nesmí překročit maximální dobu řízení, která je stanovena na 4,5 hodiny. Je povinen nejdéle po uplynutí této doby zastavit, přerušit řízení a dát si bezpečnostní přestávku v trvání nejméně 30 minut v případě, že nenásleduje nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu.
Bezpečnostní přestávku lze rozdělit do dvou částí v minimálním trvání 15 minut zařazených do doby řízení. Je také možné sloučit bezpečnostní přestávku a přestávku na jídlo nebo oddech. Řidič nesmí během bezpečnostní přestávky vykonávat žádnou činnost, která vyplývá z jeho pracovních povinností. Může jen dozorovat vozidlo a náklad, který převáží.
Pozor ale, za dobu řízení se považuje také přerušení řízení na dobu kratší než 15 minut. Z toho plyne, že pokud řidič přeruší řízení na méně jak 15 minut, počítá se to stále jako řízení, nikoliv jako bezpečnostní přestávka.
Zaměstnanec, který řídí vozidlo do 3,5 tuny je také povinen vést denní evidenci o době řízení a o čerpání přestávek, a to buď v listinné podobě, nebo technickým zařízením. Je nutné také dodat, že zaměstnavatel je povinen zajistit, aby zaměstnanec všechna tato nařízení dodržoval.
Dopravce, který provozuje silniční dopravu vozidly nad 3,5 tuny je povinen zajistit, aby řidič řádně vedl:
a to podle evropského nařízení č. 561/2006 nebo mezinárodní smlouvy AETR, a uchovávat tento záznam a doklad o nákladu po dobu minimálně 1 roku od ukončení přepravy. Více podrobností uvádí Vyhláška č. 478/2000 Sb. Ministerstva dopravy a spojů, kterou se provádí zákon o silniční dopravě. Dopravce je podle této vyhlášky povinen zajistit, aby záznam o době řízení vozidla nad 3,5 tuny, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku byl pořízen, které jsou vybaveny zaznamovým zařízením, tzv. tachografem.
Na řidiče automobilů o hmotnosti nad 3,5 tuny se při provozování vnitrostátní a mezinárodní dopravy vztahují z hlediska bezpečnostních přestávek jiné legislativní požadavky, konkrétně:
V tomto nařízení se o povolené době řízení a bezpečnostních přestávkách píše v článku 6,7,8 a 9. Zde je výtah těch nejdůležitějších informací, které by měl každý zaměstnavatel, ale i řidič nákladního vozidla, dobře znát.
Potřebujete bližší informace o školení zaměstnanců nebo máte zájem o naše další služby z oblasti BOZP a PO? Zpracujeme vám nezávislou cenovou nabídku případně a zodpovíme jakékoli vaše dotazy. Odpovíme okamžitě nebo během málo několika minut, nejpozději však do 24 hodin od doručení zprávy.
chci znát cenu za školení
obecný dotaz
BOZP-SYSTEM byl úspěšně prověřen soudními znalci ze Znaleckého ústavu bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., jako vhodný nástroj pro školení zaměstnanců prostřednictvím e-learningu, který splňuje veškeré legislativní požadavky z hlediska BOZP a PO (znalecký posudek č. 004-02/2016).